בסמסטר שעבר בקורס" ניתוח ויישום תכניות לימוד" למדתי על עצמי למידה ועל מקומם בהוראה. כפי שהבנתי,בין החוקרים עדיין אין הסכמה בנוגע להגדרתו של עצם למידה.
מימון בעבודתה " תכן ומעקובת של עצמי למידה LODAS הניתנים לשימוש חוזר באמצעות SCORM", שכתבה בשנת תשס"ה ליקטה הגדרות שונות :
• " ...מטרת למידה, יחידת הוראה המלמדת את המטרה, ויחידת אמידה/תרגול הבודקת את השגתה." (L'Allier , 1998).
• "... בעצם למידה חייבים להיות ארבעה מרכיבים: תוכן, שימושים,מטרות למידה וחווית משתמש(Ip & Quinn 2000).
• "כל ישות, דיגיטאלית ושאינה דיגיטאלית, שאפשר להשתמש בה, לעשות בה שימוש חוזר, או להתייחס אליה באמצעים טכנולוגיים במהלך למידה." Learning Technology Standard Committee
• "... כל משאב למידה שניתן לחזור ולהשתמש בו לתמיכה בלמידה" (Wiley 2000).
• "עצמי למידה הם ישויות,דיגיטאליות או לא דיגיטאליות, אשר ניתן להשתמש בהם, לעשות שימוש חוזר או להתייחס אליהם במהלך למידה הנתמכת על ידי טכנולוגיה... דוגמאות לעצמי למידה הם תוכן מולטימדיה, תוכן הוראה, מטרות למידה, תוכנה להוראה, כלי פיתוח, אנשים, ארגונים או מאורעות אליהם מתייחסים במהלך הלמידה הנתמכת על ידי טכנולוגיה." (IEEE ,2000 ).
רותם (2005) מגדיר את עצמי הלמידה כ"סוג של יחידות לימוד; מרכיבים דיגיטליים, קטנים יחסית בהיקפם, הניתנים לשימוש חוזר, וליישום סלקטיבי בנפרד או ביחד עם אלמנטים אחרים, למטרות למידה ספציפיות. הם פריטי מידע, הכוללים מטרת הוראה ברורה והנחייה ברורה למשתמשים, וניתנים לשימוש חוזר בהקשרים שונים בצורה ייחודית ודינאמית".
כפי שנראה רוב החוקרים מסכימים שעצם למידה זהו אמצעי למידה שניתן לשימוש חוזר בהקשרים שונים. עצם למידה אמור לעזור למורה בבניית תכנית העבודה וביישום דרכי הפעולה. הוא אמור להעשיר את ההוראה. אהבתי מאוד את ההשוואה של מימון המשווה את עצם למידה לאבני בניין במשחק 'לגו', כאשר אבן 'לגו' מייצגת פיסת מידע גולמי. את האבנים האלה ניתן להרכיב ולפרק לפי הצורך. כך מתאפשרת גמישות מרבית ביצירת מכלול לוגי של עצמי תוכן עצמאיים, העונים על צורכי למידה שונים.
מאגר של עצמי למידה יכול בהחלט לעזור רבות לאנשי החינוך לעשות את עבודתם יותר מגוונת המשולבת הוראה דיגיטלית.
להרחבה:
-מימון, ה' (2005). תכן ומעקובת של עצמי למידה LODAS הניתנים לשימוש חוזר באמצעות SCORM. אוניברסיטת בר-אילן.
http://www.biu.ac.il/bar-e-learn/hila_maimon_thesis.doc
-רותם, א' (2005). פדגוגיה של עצמי למידה.
http://avrumrotem.com/avrum-S/LO_pedagog/index.htm
יום שבת, 3 באוקטובר 2009
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה